preinflamatorie & inflamatorie usoara

1. Definiţie.

Acneea vulgară (AV) este o afecțiune cu determinism genetic și expresie metabolico-hormonală, observată, de obicei, la adolescenți și adulții tineri, cu implicarea ariilor cutanate bogate în glande sebacee și foliculi piloși (fața și partea superioară a trunchiului), clinic manifestându-se printr-un polimorfism lezional, iar uneori, din cauza aspectului inestetic, printr-un puternic handicap fizic, psihic şi social.

1. Etiopatogenie.
  • Principalele verigi etiopatogenice ale AV sunt: a) hipersecreția sebacee, care este consecința perturbării raportului dintre androgeni și estrogeni); b) hiperkeratinizarea infundibulară, care constă în retenția materialului keratinic în ductul sebaceu, respectiv ostiul folicular; c) factorul microbian, care constă în degradarea sebumului sub acțiunea unor enzime (lipaze, proteaze, hialuronidaze), provenite din anaerobii facultativi (P. acnes). Ulterior, se pot asocia şi alte colonii bacteriene – St. aureus, Peptostreptococcus spp. etc.; d) dereglările metabolice (dislipidemie locală) și imune (hipersensibilizare specifică primară, hiporeactivitate nespecifică secundară), care se accentuează, de obicei, în formele avansate, severe de boală.
  • Cercetări recente evidenţiază şi alte perturbări: a) activarea receptorilor toll-like (TLR-2); b) eliberarea factorilor proinflamatori (IL-1alfa, IL-6, IL-8, IL-12, TNF-alfa); c) exprimarea moleculelor de adeziune intercelulară (ICAM-1); d) activarea inflamazomului (NLRP-3). Totodată, trebuie de menţionat că, în formele conglobate de acnee, degradarea fibrelor de colagen se datorează metaloproteinazelor şi în special matrix metaloproteinazei 9 (MMP-9).
  1. Tablou clinic.

Sub aspect clinic, acneea debutează la pubertate sau în pragul pubertății, de obicei pe un teren seboreic preexistent (mai des seborrhea oleosa, mai rar seborrhea sicca), caracterizându-se printr-un polimorfism lezional vast:

a) leziuni preinflamatorii – microcomedoane şi / sau comedoane (imaginea alăturată mai sus, partea din stânga);

b) leziuni inflamatorii:

• uşoare – micropapule şi / sau papule (imaginea alăturată mai sus, partea din dreapta),
  • moderate – eritem, papule, pustule (imaginea alăturată ma jos),

inflamatorie moderata

• severe – eritem, pustule, noduli, chisturi, abcese (imaginea alăturată mai jos);

inflamatorie severa

c) leziuni postinflamatorii (cicatrici, discromii).

5 tendinţe contemporane în evoluţia acneei:

• Creşterea numărului de adresări primare la medicii de familie şi în saloanele de frumuseţe.
  • Creşterea adresabilităţii băieţilor.
  • Creşterea cazurilor de acnee tardivă (21-35 ani).
  • Creşterea cazurilor cu un număr mai mare de asocieri morbide: AV + alte manifestări de hiperandrogenism: dermatită seboreică, alopecie androgenică, hirsutism, dismenoree, ovare (micro-) polichistice etc.
  • Creşterea numărului de efecte adverse la medicaţia topică antiacneică, inclusiv după manopere cosmetice.

Forme clinice grave: sindromul PAPA (acnee chistică, piodermie gangrenoasă, artrită sterilă), sindromul SAPHO (acnee severă, sinovită, hiperostoză, osteomielită a sternului, pustuloză palmară), triada foliculară Pillsbury (acnee conglobată, hidrosadenită cronică supurativă axilară şi perineofesieră/boala Verneuil, perifolliculitis capitis abscedens et suffodiens Hoffman/acnee cheloidiană nucală) şi boala Dowling-Degos (acnee nodulo-chistică a feţei şi toracelui, pigmentaţia reticulară a pliurilor).

1. Diagnostic.

Deși diagnosticul clinic al AV nu constituie o problemă, uneori, de un real folos, pot servi următoarele explorări: hormonale, biochimice, imune, bacteriologice, histologice, psihologice etc.

1. Tratament.

Tratamentul AV are drept scop: a) combaterea hipersecreției sebacee – antiandrogeni majori (acetat de ciproteron + etinilestradiol) și minori (cimetidină, spironolactonă); b) combaterea hiperkeratozei foliculare – retinoizi (Isotretinoine); c) combaterea florei microbiene și reducerea inflamației – antibiotice (cicline şi macrolide); d) combaterea dezechilibrului imun – imunomodulatoare (licopid, imunofan). De asemenea, sunt binevenite vitaminele (complexul B, în special B6) și microelementele (sulfatul de zinc, gluconatul de zinc), diverse topice cu acțiune antiseboreică și antiacneică – acid salicilic, acid azelaic, acid boswelic, acid glicirizinic, alfa-hidroxi-acizi (AHA), acid retinoic, peroxid de benzoil, acetat de Zn, hialuronat de Zn, ihtiol, natrium bitumino-sulfonat etc., măști cosmetice, manopere fizioterapice (electroforeza), laserul.

• Images by Luc THOMAS, Professor, MD-PhD, Lyon, France & Jean-Hilaire SAURAT, Professor, MD-PhD, Geneve, Switzerland.

Bibliografia la autor.