protocol-atopie

Dermatita atopică (DA) este o afecţiune de natură alergică, cu evoluţie, de obicei, cronică, recidivantă, care se dezvoltă prin mecanism imun mixt, atât celular, cât şi umoral (tipurile I şi IV după Gell şi Coombs). În stadiul acut / subacut, răspunsul inflamator este mediat de limfocitele Th2, care produc citokine proinflamatorii IL-4, IL-5, IL-10, IL-12, IL-13 şi GM-CSF, responsabile de creşterea producerii de IgE. În stadiul cronic, caracterizat prin infiltrate cu eozinofile şi monocite / macrofage, se constată trecerea la un răspuns imun mediat de limfocitele Th1, urmat de creşterea nivelului de IL-12 şi INF-gama.

DA este cea mai frecventă maladie alergică la copii, incidenţa ei continuînd să crească în ultimele decenii. Astfel, conform unor date (J. Hanifin, 2002) morbiditatea dermatitei atopice variază de la 6,0 la 25,0 la 1000 de populaţie. La moment, DA se înregistrează la 17,2% din populaţia infantilă a SUA; la 15,6% dintre copiii din Europa; la 24% – din Japonia. În Republica Moldova, DA la copii, de asemenea, este în creştere, prevalenţa maladiei crescând, conform datelor statistice, de la 11,9 (în 1995) până la 19,6 la 10.000 de copii (în 2008).

Protocolul clinic naţional “Dermatita atopică la copil” a fost elaborat de grupul de lucru al Ministerului Sănătăţii al RM, constituit din reprezentanţi ai Departamentului Pediatrie al Universităţii de Stat de Medicină şi Farmacie “Nicolae Testemiţanu” şi ai Instituţiei Medico-Sanitare Publice Institutul de Cercetări Ştiinţifice în domeniul Ocrotirii Sănătăţii Mamei şi Copilului. Protocolul a fost aprobat prin ordinul MS nr. 262 din 3 august 2009. Ulterior, acesta a fost actualizat şi reaprobat prin ordinul MS nr. 945 din 8 decembrie 2011.

Varianta în format PDF, click aici: protocol-dermatita-atopica-pdf

• Alte publicaţii din categoria protocoale:

Protocolul clinic național “Pemfigusurile autoimune” – https://e-dermatologie.md/protocolul-clinic-national-pemfigusurile-autoimune/

Protocolul clinic național “Psoriazisul la adult” – https://e-dermatologie.md/protocolul-clinic-national-psoriazisul-la-adult/

• Publicaţii din categoria articole:

Dermatozele androgen-dependente: alopecia seboreică – https://e-dermatologie.md/dermatoze-androgen-dependente-alopecia-seboreica/

Dermatoze androgen-dependente: dermatita seboreică – https://e-dermatologie.md/dermatoze-androgen-dependente-dermatita-seboreica/

Dermatoze androgen-dependente: seboreea şi acneea – https://e-dermatologie.md/dermatoze-androgen-dependente-seboreea-si-acneea/

Probe de diagnostic clinic în venerologie – https://e-dermatologie.md/probe-de-diagnostic-clinic-in-venerologie/

Probe de diagnostic clinic în dermatologie – https://e-dermatologie.md/probe-de-diagnostic-clinic-in-dermatologie/

Sindroame asociate cu boli de colagen – https://e-dermatologie.md/sindroame-asociate-cu-boli-de-colagen/

Psoriazisul și sindromul metabolic – https://e-dermatologie.md/psoriazisul-si-sindromul-metabolic/