pso-imageTradiţional, în data de 29 octombrie se marchează World Psoriasis Day. Desfăşurată în acest an sub genericul “Breaking Barriers for People with Psoriasis”, Ziua Mondială de combatere a Psoriazisului este un eveniment cu adevărat global, care îşi propune:

1. Sensibilizarea opiniei publice asupra celor aproximativ 125 de milioane de persoane cu psoriazis şi/sau artrită psoriazică.
  2. Schimbarea percepţiilor vizavi de această afecţiune cronică, inflamatorie, dar non-contagioasă.
  3. Educarea furnizorilor de asistenţă medicală în vederea diversificării spectrului de servicii acordate.
  4. Îmbunătaţirea accesului la tratament pentru pacienţii din toate mediile sociale.
  5. Micşorarea numărului de exacerbări, creşterea duratei remisiunilor, prevenirea formelor clinice grave, invalidante.

Întalnit la ambele sexe, la toate vârstele şi la toate rasele, psoriazisul a fos şi rămâne, de multe ori, un simbol al eşecului terapeutic în dermatologie.

Dificultăţile cu care se confruntă un medic dermatolog sunt diverse:

• De la 10 până la 30% din pacienţi prezintă şi afectări articulare;
  • Până la 50% din bolnavi prezintă şi modificări unghiale;
  • Un număr variabil din cei suferinzi, de la 1/3 până la 2/3, prezintă numeroase patologii intercurente – diabet zaharat, hipertensiune arterială, afecţiuni hepato-pancreato-biliare şi/sau gastro-intestinale, anxietate şi depresie (circa 14-15% din pacienţi au avut, cel puţin o dată, gânduri sau chiar tentative de suicid) etc.

Pentru o mai bună abordare clinică şi paraclinică, a fost propus un arsenal complex de instrumente moderne de evaluare a maladiei. Spre exemplu, cele mai populare sunt:

• PASI (Psoriasis Area and Severity Index) – evaluarea scorului leziunilor tegumentare (calcularea suprafeţei afectate şi gradului de severitate);
  • DAS (Disease Activity Score) – scorul activităţii bolii (durere, tumefiere etc.) în articulaţiile periferice;
  • PARS (Psoriasic Arthritis Rating Score) – evaluarea scorului radiologic în articulaţiile periferice;
  • BASDAI (Bath Ankylosing Spondylitis Disease Activity Index) – scorul activităţii bolii (durere, tumefiere etc.) în articulaţiile axiale;
  • BASRI (Bath Ankylosing Spondylitis Radiologic Index) – evaluarea scorului radiologic în articulaţiile axiale;
  • MASES (Maastricht Ankylosing Spondylitis Enthesis Score) – scorul evaluării entezopatiilor;
  • PSARC (Psoriatic Arthritis Response Criteria) – criterii de apreciere evolutivă (răspuns la tratament) în artrita psoriazică / psoriazisul artropatic;
  • DLQI (The Dermatology Life Quality Index) – evaluarea impactului bolii asupra calităţii vieţii pacienţilor etc.

Criteriile enunţate mai sus sunt utile atât pentru studiile din domeniul clinic, cât şi pentru cele din domeniul sănătăţii publice. Este exact ceea ce-şi propune şi World Psoriasis Day – interconectarea dintre dimensiunea medicală şi socială a problemei psoriazisului, în general, şi a evenimentului în cauză, în particular.

Pentru mai multe detalii, click aici:

Dr. Boris NEDELCIUC,

Associate Professor, MD-PhD at Nicolae Testemitanu State University of Medicine and Pharmacy, Chisinau, Republic of Moldova

National Representative of the Psoriasis International Network, Fondation René Touraine, France

Scientific & Medical Events: World Psoriasis Day 2015 – http://e-dermatologie.md/scientific-medical-events-world-psoriasis-day-2015/