Fetița de la doi până la cinci ani are un singur gând: să exploreze. Ea face acest lucru cu hotărâre și perseverență. Iar atunci când este oprită se enervează. Bineînțeles, uneori este necesar să fie oprită, dar frumos, prin distragerea atenției sau spunându-i ”nu e voie” pe un ton puțin ridicat și încruntându-ne. În general, însă, e indicat să fie lasată să exploreze, pentru că, oferindu-i cât mai mult spațiu, va deveni mai fericită și mai inteligentă. Etapa aceasta este deosebit de importantă în dezvoltarea unei fetițe. E momentul când trebuie să o ajutați să-și dezvolte cât mai multe abilități și să o încurajați să cunoască lumea.

Uneori, punem în mod inconștient bariere în calea fetițelor. S-a descoperit că, fără să-și dea seama, părinții se referă la altă zonă de interes sau vorbesc de lucruri diferite în funcție de sexul copiilor lor. De exemplu, dacă e băiat, ei spun așa: ”Ia te uită! Sunt trei iepuri pe câmp”. Iar dacă e fată, auzim: ”Ia te uită! Ce iepurași drăguți!”. Ați observat diferența? Băieți = numere, fete = sentimente. Evident, nici un părinte nu încearcă să-și dezavantajeze fiica în acest sens, dar fără să vrem, începem să-i îndreptăm pe băieți spre lucruri practice, iar pe fete spre trăiri afective. În context, e timpul să schimbăm puțin modul în care ne adresăm copiilor noștri. Vorbiți cu fetița dvs. și dispre cifre, numărați și lăudați-o când îmbină cu succes cuburile Lego.

Acei copii care se simt în siguranță din punct de vedere emoțional (își iubesc părinții și știu că aceștia vor fi lângă ei) sunt mai aventuroși și dornici să învețe mai mult. Copilașii care nu au încredere că părinții le sunt alături sunt mai puțin dispuși să se distreze cu o jucărie nouă sau să-și facă un tovarăș de joacă. În concluzie, sentimentul de siguranță încurajează explorarea.

Un alt aspect important îl constituie creativitatea. Având la îndemână hârtie reciclată, cutii de carton, calendare vechi, o gamă variată de creioane, carioci și culori, încurajați activitățile creative ale copiilor. Aveți grijă, însă, ca materialele utilizate să fie curățate și puse în ordine când se termină joaca, implicând-o, desigur, și pe fiica dvs. Un joc nou trebuie să înceapă fără dezordinea din ziua precedentă. Din păcate, multe jucării, cărți, telefoane mobile, gadgeturi etc. nu încurajează jocul. Tehnologiile informaționale moderne își au locul și rostul lor, dar copiilor le pot afecta simțurile și dezvoltarea creierului, pentru că au un ecran plat, iar ochii vor privi mereu la aceeași distanță, neputând focaliza diferit. În plus, copiii nu se vor mișca suficient pentru a-și putea dezvolta echilibrul și centrul de mișcare. Una e să vezi un animal pe ecran, și alta e să-l poți atinge și mângâia. Dacă locuiți la bloc sau nu aveți curte, duceți-vă în parc, la țară sau pe litoral de fiecare dată când aveți ocazia. Oferiți fetelor posibilitatea să alerge, să atingă suprafețe dure, să privească orizontul, deoarece copiii au nevoie la această vârstă să-și obișnuiască ochii cu peisaje și să absoarbă lumina soarelui pentru a avea o vedere bună. Picioarele lor vor deveni flexibile și puternice dacă aleargă pe un teren accidentat. Simplul fapt că nu știu ce mister se află în spatele unui tufiș sau al ierbii înalte le va dezvolta imaginația.

Referitor la haine, fetele trebuie să aibă multe haine vechi și rezistente, pentru a se murdări în voie când se joacă, când desenează sau pictează, când folosesc apă sau lipici. Dacă o bluziță sau o rochiță îl face pe copil stingher sau încordat, nu insistați prea mult. Uneori, hainele ”la modă” pentru copii sunt menite să-i facă pe părinți să se simtă bine, dar nu și pe cei care le poartă. Nu există nimic mai trist decât să vezi o fetiță îmbrăcată în haine atât de pedante și ”feminine” încât nu poate face altceva decât să stea și ”să fie cuminte”.

Adaptare după Steve Biddulph, Cum să ne creștem fetele, București, Humanitas, 2017, 282 pag.

  • Din aceeaşi categorie:

Cum să ne creștem fetele: de la naștere până la 2 ani – https://e-dermatologie.md/cum-sa-ne-crestem-fetele-de-la-nastere-pana-la-2-ani/

Cum să ne creștem fetele: cele cinci etape ale copilăriei și adolescenței – https://e-dermatologie.md/cum-sa-ne-crestem-fetele-cele-cinci-etape-ale-copilariei-si-adolescentei/

Cum să ne creștem fetele: o analiză a realității – https://e-dermatologie.md/cum-sa-ne-crestem-fetele-o-analiza-a-realitatii/

  • Alte categorii asemănătoare:

Secretele unei relații fericite – https://e-dermatologie.md/?s=secretele+unei+rela%C8%9Bii+fericite

Viata în doi, o provocare continuă – https://e-dermatologie.md/?s=viata+in+doi

  • Alte sugestii pentru lectură:

Gânduri care ne pun pe ganduri – https://e-dermatologie.md/?s=ganduri+care+ne+pun+pe+ganduri

Percepții și reflecții – https://e-dermatologie.md/?s=percep%C8%9Bii+%C8%99i+reflec%C8%9Bii

Curiozități din lumea medicală și nu numai – https://e-dermatologie.md/?s=curiozit%C4%83%C8%9Bi