Sarut copil

Conf. univ. Dr. Ion Dumbrăveanu, urolog-androlog, expert în medicină sexuală

Orice individ, indiferent de sex sau orientare sexuală, parcurge câteva etape importante de dezvoltare. De dezvoltare sexuală, bineînţeles. Etape care au o trecere lentă de la una la alta şi care, dacă sunt omise, pot avea repercursiuni profunde în viitor.

Prima etapă este cea embrio-fetală sau de stabilire a sexului genetic. Din punct de vedere embriologic, la primele etape ale dezvoltării sale, embrionul este de sex feminin. Ulterior, în rezultatul androgenizării fetale, sub acțiunea testosteronului, către săptămâna a 6 de viață intrauterină, în caz de prezență a cromozomuli Y, începe dezvoltarea caracteristicilor masculine.

Etapa a doua este cuprinsă între naştere şi debutul pubertăţii. Este perioada conştientizării propriului sex şi a apariţei curiozităţii determinate de sex. Până la vârsta de 3-4 ani, copilul nu sesizează sexul la care aparţine. Ulterior, însă, sub influenţa factorilor sociali, educaţionali şi de mediu apare aşa zisa sexualizare psiho-afectivă, proprie doar individului uman, iar încercările maturilor de a-i atribui sexul opus poate întâmpina rezistenţă evidentă. La începutul acestei perioade, până la vârsta de 3 ani, este foarte necesară prezenţa mamei, respectiv ataşamentul faţă de mamă, absenţa căreia determină ulterior reacţii de fobie şi agresivitate faţă de cei din jur. La şfârsitul acestei perioade, în mediu către vârsta de 10 ani, copilul cunoaşte bine diferenţa dintre sexe – peste 50% au o informaţie detaliată despre organele de reproducere, iar peste 40% participă la diferite jocuri cu caracter sexual. De remarcat faptul că interesul pentru jocuri erotice la această vârstă nu este condiţionat de libidoul propriu zis, ci are conotaţii social-educaţionale. Este perioada când familia şi societatea încep să atribuie sarcini diferite băieţilor şi fetelor şi are loc ataşarea profundă, involuntară față de părintele de acelaşi sex. Familia, în general, are un impact esenţial asupra sexualităţii. Comportamentul părinţilor are influenţe majore asupra comportamentului sexual al copilului. Conştient sau nu, în viaţa matură copilul va face, în primul rând, ceea ce a văzut la parinţi şi apoi ceea ce a auzit din alte surse. Începe afirmarea pesonalităţii şi individualităţii copilului.

Pubertatea începe din punct de vedere fiziologic odată cu creşterea secreţiei de hormon gonadotrop, urmată de creşterea gonadelor şi a altor schimbări ale corpului – păr pubian, dezvoltarea glandelor mamare, lărgirea bazinului la fete, îngroşarea vocii la băieţi etc. Este o perioadă care durează în medie 2-4 ani, iar la fete începe mai devreme cu circa 2 ani faţă de băieţi. Din punct de vedere fiziologic, la fete aceasta etapă se finisează cu apariţia menstruaţiei, iar la băieţi – a poluţiei (ejaculare involuntară nocturnă). Fiziologic începe perioada adolescenţei.

Din punct de vedere psihologic, trecerea de la pubertate la adolescenţă nu este atât de evidentă. Transformările psihologice încep la pubertate nu doar sub influenţa factorilor fiziologici, în primul rând hormonali, ci şi a celor sociali – şcoala, mass-media etc. Din momentul în care organele sexuale încep să funcţioneze în mod deplin, foarte mulţi confundă această etapă a dezvoltării sexuale cu activitatea sexuală. Apariţia menstruaţiei, la fete, şi a poluţiei, la băieţi, arată o stare de normalitate a organismului şi este un indicator fiziologic important că organismul a început etapa sexualităţii mature, și nicidecum faptul că este pe deplin pregătit pentru activitatea sexuală propriu zisă. În această perioadă, tinerii au foarte multe întrebări, inclusiv ce ţin de sexualitate, iar neavând răspunsuri adecvate şi adevărate, din partea familiei sau a societăţii (şcoala, mass-media, prieteni, colegi etc.), încearcă să se exploreze pe ei înşişi sau lumea înconjurătoare. Pe de altă parte, unele răspunsuri greşite îi vor orienta pe piste false, cu urmări de multe ori ireversibile.

Următoarea etapă a dezoltării sexuale, care poate coincide cu vârsta biologică a adolescenţei, este etapa de tranziţie, care porneşte odată cu începutul vieţii sexuale şi durează până la instituirea unui ritm fiziologic regulat, dependent de constituţia sexuală individuală, în condiţiile unui parteneriat permanent. Este perioada exceselor sexuale, manifestate prin acte sexuale repetate în 24 de ore, finalizate cu ejaculare sau orgasm. Etapa de tranziţie durează în mediu 4-6 ani şi este urmată de etapa sexualităţii mature, caracterizată prin menţinerea unui ritm sexual adecvat, dependent de constituția sexuală individuală a fiecaruia, în mediu 2-3 relaţii sexuale pe saptămână. Este cel mai adecvat ritm din punct de vedere fiziologic pentru apariția unei  gravidităţi, deoarece maturizarea completă a  spermatozoizilor are loc în 48-72 ore.

Din păcate, mulţi tineri nu parcurg aceste etape în mod natural, ci încearcă să menţină un ritm sexual accelerat sau excesiv, încă de la începuturile unei relaţii, pentru o perioadă indefinită de timp. Este o practică nocivă, păguboasă. Nu este necesar ca ritmul relaţiilor sexuale să fie acelaşi la toate vârstele, precum nu este necesară extenuarea, adeseori, artificială a organismului pentru a demonstra capacitatea de a fi super potent.

Pentru mai multe detalii, adresaţi-vă medicului: 069164009. Garantăm confidenţialitate.

  • Din aceeaşi categorie:

Despre sex și sexualitate – https://e-dermatologie.md/despre-sex-si-sexualitate/

Boala inflamatorie pelvină – https://e-dermatologie.md/boala-inflamatorie-pelvina/

SOS – sănătatea sexuală masculină în pericol! – https://e-dermatologie.md/sos-sanatatea-sexuala-masculina-in-pericol/

Punctul G și “prostata femeilor” – https://e-dermatologie.md/despre-punctul-g-si-prostata-femeilor/

Instigare la comunicare sau ce trebuie să povestească părinții copiilor despre sex? – https://e-dermatologie.md/instigare-la-comunicare-sau-ce-trebuie-sa-povesteasca-parintii-copiilor-despre-sex/