Zinc

Zincul este un microelement cu rol important în schimbul de substanţe, mai ales în metabolismul proteic şi hormonal, funcţionarea adecvată a sistemului imun. Diminuarea conţinutului seric se observă în inflamaţii cronice, disproteinemii, disfuncţii endocrine etc. În dermatologie, zincul a fost folosit pentru prima dată în tratamentul acrodermatitei enteropatice Danbolt-Closs, ulterior – în multiple alte afecţiuni: ulcere trofice, răni superficiale, combustii, arsuri, erupţii “de scutec”, acnee vulgară, seboree, alopecie androgenică, sebopsoriazis, eczeme, vitiligo, micoze produse de dermatofiţi, fisuri anale, prostatite cronice cu diminuarea performanţelor sexuale etc.

În sindromul seboreic eficacitatea zincului se datorează efectelor sale: antiinflamator – inhibiţia lipazelor determină reducerea AGL proinflamatori; antimicrobian – suprimă coloniile de P. acnes; sebostatic – inhibiţia 5-α-reductazei diminuează secreţia sebacee; imunomodulator – inhibarea polinuclearelor, activarea sistemului monocitar-macrofagal la nivelul complexului pilo-sebaceu.

Referitor la utilizarea zincului în ulcerul trofic de gambă, rolul exact în procesele de cicatrizare rămâne discutabil. Chiar dacă nu există o unanimitate de opinii, mai multe dovezi arată că zincul favorizează activarea, migraţia şi proliferarea celulelor participante la regenerarea ţesuturilor, stimulează angiogeneza, activitatea fagocitară a granulocitelor şi macrofagelor, proliferarea fibroblastelor, grăbind astfel cicatrizarea şi reepitelizarea.

Conform unor studii, în cazul bolnavilor cu infecţii bacteriene, se constată un nivel scăzut de zinc, în timp ce bolnavii cu infecţii virale au un nivel de zinc apropiat de valoarea normală. Conform altor publicaţii, în dermatitele / eczemele microbiene deficitul de zinc plasmatic nu se întâlneşte decât în formele asociate cu etilism cronic, tratamentul cu săruri de zinc, per os, fiind foarte efectiv.

În altă ordine de idei, micşorarea zincului plasmatic se întâlneşte în psoriazisul pustulos generalizat, fără ca vreun tratament cu săruri de zinc să-şi dovedească eficacitatea. Majoritatea autorilor regăsesc o creştere a zincului în pielea psoriazică şi sănătoasă. Aceasta poate fi legată de hiperactivitatea metabolică a epidermului psoriazic, creşterea zincului inert, respectiv îngroşarea stratului cornos. În ultimii ani, de un interes sporit se bucură utilizarea zincului în sebopsoriasis.

Zincul este mineralul care domină cantitativ în prostată. Carenţele de aport în zinc favorizează hipertrofia benignă a prostatei. Zincul este implicat în sinteza spermei şi a lichidului seminal, participă la sinteza testosteronului. Iată de ce carenţa de zinc se poate manifesta printr-o scădere a libidoului. Menţionăm, tot aici, că un număr impresionant din bolnavii sub dializă renală (până la 80%) sunt impotenţi inclusiv din cauza insuficienţei zincului.

Un alt aspect important vizează rolul zincului în infecţia SIDA. Astfel, la indivizii cu infecţie HIV simptomatică, se constată niveluri serice crescute de cupru şi scăzute de zinc, fără ca nivelurile tisulare ale acestora să fie modificate. Modificările nivelurilor serice ale zincului şi cuprului sunt legate de răspunsurile fazei acute, ca efecte directe ale acţiunii HIV şi pot constitui markeri predictivi ai progresiei SIDA.

Carenţele minore de zinc pot fi înlăturate printr-o alimentaţie echilibrată, raţională. Carenţele mai severe pot fi corectate doar printr-un aport medicamentos. Tratamentul durează de la câteva săptămâni până la câteva luni, respectiv câţiva ani. Preparatele de zinc pot fi administrate per os, parenteral sau local.

Cele mai populare opţiuni sunt:

1. Pentru uz general:

• sulfatul de zinc – păr şi unghii friabile, alopecii, sebopsoriazis, vitiligo;
  • gluconatul de zinc – acnee vulgară, neurodermite, prostatite;
  • aspartatul de zinc – acrodermatită eneteropatică, imunodeficienţe secundare;
  • asparaginatul de zinc – infecţii herpetice, alopecie, impotenţă sexuală;
  • chloridul de zinc – acrodermatită eneteropatică, disproteinemii majore, combustii;
  • picolinatul de zinc – prostatite cronice, diminuarea performanţelor sexuale;

2. Pentru uz topic:

• oxidul de zinc – dermatite şi eczeme;
  • salicilatul şi tiosalicilatul de zinc – dermatite şi eczeme seboreice;
  • acetatul şi acexamatul de zinc – acnee vulgară, seboree, prostatite;
  • hialuronatul de zinc – ulcere trofice, acnee vulgară;
  • peroxidul de zinc – combustii / arsuri, răni superficiale;
  • piritionatul de zinc – dermatită seboreică, alopecie androgenică, sebopsoriazis;
  • undecilenatul de zinc – micoze produse de dermatofiţi.

În timpul terapiei cu preparate de zinc nu se administrează tetraciclină, pansamente gastrice alcaline, medicamente pe bază de calciu, fier, alimente bogate în acid fitic. Trebuie de evitat excesul de făinoase.

• Bibliografia la autor.

Opțiuni terapeutice în dermatozele neoplazice – https://e-dermatologie.md/optiuni-terapeutice-in-dermatozele-neoplazice/

Opțiuni terapeutice în dermatozele imuno-alergice – https://e-dermatologie.md/optiuni-terapeutice-in-dermatozele-imuno-alergice/

Opțiuni terapeutice în dermatozele disimunitare – https://e-dermatologie.md/optiuni-terapeutice-in-dermatozele-disimunitare/