Pe la sfârșitul școlii primare fetele par să fi crescut cu adevărat, să fi devenit lucide și mature. Părinții răsuflă ușurați și se întreabă dacă asta înseamnă că misiunea lor s-a încheiat. Bineînțeles că nu. După cum știe toată lumea, asta e doar perioada de calm dinaintea furtunii.

Preocuparea de căpătâi a unei fete între 10 și 14 ani este să înțeleagă cine este cu adevărat. Există mai multe căi de a face asta. Prima și cea mai simplă se numește ”scânteia”. Astfel, conform doctorului Peter Benson, adolescenții și copiii au mereu ceva în interior – o curiozitate, o pasiune, un talent, o preocupare – care, dacă sunt încurajați, le oferă o neașteptată bucurie, îi motivează și le dă o direcție. Ceea ce au în interior este ”scânteia” lor. La acest capitol, filozoful antic Plutarh spunea următoarele: ”Tinerii nu sunt vase ce trebuie umplute, ci torțe ce trebuie aprinse”.

Soluția  pentru ca fiica dumneavoastră să descopere cine este cu adevărat și să înceapă să înflorească între 10 și 14 ani (sau chiar mai devreme)  poate fi foarte simplă. Întrebați-o ”Ce-ți place cu adevărat să faci?”, ”Cum te pot ajuta să faci ce-ți place?”, ”Cum să depășim împreună obstacolele care te împiedică să faci ce-ți place?”, ”Pe cine să mai mobilizăm (în familie, la școală, în comunitate) ca să ne ajute să reușim?”.

Benson ne sugerează că există trei tipuri de scântei: 1) o deprindere sau un talent – de exemplu, desenul, scrisul, sportul, dansul sau muzica; 2) o promisiune – de exemplu, să protejeze mediul natural, să lucreze în slujba dreptății etc.; 3) o trăsătură de caracter – de exemplu, empatia (toți ceilalți simt nevoia să vorbească cu ea), curajul (ea este cea care ia cuvântul sau preia conducerea pentru a rezolva diverse probleme) etc. Misiunea noastră, a adulților, este aceea de a găsi și a face să lumineze scânteia copilului nostru. Să suflăm peste ea și s-o aprindem.

Există trei lucruri esențiale, ce sunt necesare unei fetițe pentru a face ca scânteia acesteia să se aprindă și să ardă luminos: 1) în familia ei trebuie să existe un adult care să o îndrume; 2) are nevoie, de asemenea, de un adult din afara familiei (la școală sau în comunitate) care să o încurajeze ori chiar s-o ajute; 3) trebuie să se ivească ocazia care să aprindă scânteia. Așadar, prioritatea unui părinte de adolescent este să descopere pasiunea copilului său, iar analiza intereselor unui copil ar trebui să facă parte din fiecare discuție purtată între părinte și profesor.

Când ajung la adolescență, fetele intră într-o curbă emoțională, iar anii ce vor urma îi pun la încercare pe părinții lor, care pot avea sentimentul că umblă pe un teren minat, putând declanșa oricând o explozie: 1) pe la 12-13 ani (sau chiar mai devreme) fetele par desprinse de realitate, din cauza că la această vârstă cortexul prefrontal se reorganizează în mare viteză. Drept urmare, fata devine peste măsură de copilăroasă, dezorganizată, mofturoasă și neajutorată. Deseori, această fază coincide cu apariția primei menstruații; 2) la circa 14 ani fata pășește într-o nouă fază a adolescenței – aceea de a se elibera de sub tutela părinților. Acest lucru va trebui să se întâmple neapărat, într-un fel sau altul, altminteri adolescenta nu va deveni nicicând independentă. Părinții, însă, nu trebuie să privească acest proces ca pe o respingere. O fată își poate adora părinții și tot ceea ce reprezintă aceștia, dar ceva din interiorul ei îi spune că nu se poae dezvolta în lumea lor, că trebuie să iasă de acolo și să fie ea însăși. Ea trebuie să lupte, să vă contrazică, să vă convingă, să aducă argumente, să-și pledeze cauza în fața cuiva (puteți fi dumneavoastră, poliția sau profesorii; dar cel mai bine ar fi să fiți dumneavoastră); 3) la 15 ani lucrurile devin, de obicei, mai ușoare, și până la 16 ani majoritatea fetelor se cumințesc considerabil. De îndată ce devin mai sigure pe ele, nu mai simt nevoia să vă dea la o parte și vor simți că puteți fi din nou prieteni.

Adaptare după Steve Biddulph, Cum să ne creștem fetele, București, Humanitas, 2017, 282 pag.

  • Din aceeaşi categorie:

Cum să ne creștem fetele: de la 5 până la 10 ani – https://e-dermatologie.md/cum-sa-ne-crestem-fetele-de-la-5-pana-la-10-ani/

Cum să ne creștem fetele: de la 2 până la 5 ani – https://e-dermatologie.md/cum-sa-ne-crestem-fetele-de-la-2-pana-la-5-ani/

Cum să ne creștem fetele: de la naștere până la 2 ani – https://e-dermatologie.md/cum-sa-ne-crestem-fetele-de-la-nastere-pana-la-2-ani/

Cum să ne creștem fetele: cele cinci etape ale copilăriei și adolescenței – https://e-dermatologie.md/cum-sa-ne-crestem-fetele-cele-cinci-etape-ale-copilariei-si-adolescentei/

Cum să ne creștem fetele: o analiză a realității – https://e-dermatologie.md/cum-sa-ne-crestem-fetele-o-analiza-a-realitatii/

  • Alte categorii asemănătoare:

Secretele unei relații fericite – https://e-dermatologie.md/?s=secretele+unei+rela%C8%9Bii+fericite

Viata în doi, o provocare continuă – https://e-dermatologie.md/?s=viata+in+doi

  • Alte sugestii pentru lectură:

Gânduri care ne pun pe ganduri – https://e-dermatologie.md/?s=ganduri+care+ne+pun+pe+ganduri

Percepții și reflecții – https://e-dermatologie.md/?s=percep%C8%9Bii+%C8%99i+reflec%C8%9Bii

Curiozități din lumea medicală și nu numai – https://e-dermatologie.md/?s=curiozit%C4%83%C8%9Bi