ghid-its

Infecţiile cu transmitere sexuală (ITS) sunt unele dintre cele mai comune cauze de îmbolnăvire a populaţiei de vârstă tânără, având consecinţe negative majore asupra sănătăţii şi potenţialului reproductiv al comunităţii. Implicaţiile sociale şi economice ridică ITS la rangul problemei de sănătate publică. Pandemia HIV/SIDA, punând în evidenţă imperativul transmiterii sexuale a maladiei, a influenţat în mod direct conştientizarea corelaţiei directe între creşterea ITS şi răspândirea mondială a infecţiei HIV. S-a demonstrat că atât ITS care produc leziuni eroziv/ulcerative, cât şi cele care nu produc asemenea leziuni cresc semnificativ riscul transmiterii sexuale a infecţiei HIV. Astfel, este recomandabilă testarea pentru sifilis, consilierea şi testarea la infecţia HIV a tuturor pacienţilor care solicită consultaţie pentru ITS. Consilierea în problemele ITS (inclusiv infecţia HIV) este axată şi pe prezentarea modalităţilor de prevenire a acestor infecţii. Acordarea de îngrijiri medicale adecvate cazurilor de ITS rămâne cel mai important element în controlul răspândirii acestora întrucât previne apariţia complicaţiilor, sechelelor şi reduce transmiterea în colectivitate.

Ghidul național de conduită a ITS are la bază ghidurile internaţionale în domeniu şi a fost elaborat de către un grup de experţi al Ministerului Sănătăţii al RM, constituit din reprezentanţi ai următoarelor instituţii: Catedra Dermatovenerologie a Universităţii de Stat de Medicină şi Farmacie “Nicolae Testemiţanu”, Instituţia Medico-Sanitară Publică Spitalul de Dermatologie şi Maladii Comunicabile şi Instituţia Medico-Sanitară Publică Dispensarul Municipal de Dermatovenerologie, Chişinău. Ghidul, ediţia a II, a fost aprobat prin ordinul MS nr. 68 din 31 ianuarie 2015. Prezentul Ghid nu substituie sau abrogă actele normative în vigoare ale Ministerului Sănătăţii din Republica Moldova şi poate fi aplicat în corelaţie cu alte ghiduri cu privire la infecţii specifice şi sindroame.

Varianta în format PDF, click aici: ghid-its-pdf

Despre infertilitate – https://e-dermatologie.md/despre-infertilitate/

Despre ejacularea precoce – https://e-dermatologie.md/despre-ejacularea-precoce/

Despre disfuncția erectilă – https://e-dermatologie.md/despre-disfunctia-erectila/